Thursday 17 November 2011

Takaful

Takaful merupakan satu konsep di bawah sistem muamalat. Malaysia merupakan antara negara yang mempolopori konsep ini iaitu seawal tahun 1980an. Takaful dilihat sebagai satu keperluan pada ketika itu kerana negara ingin menyediakan satu sistem yang menepati syariah Islam. Keperluan ini adalah berdasarkan fatwa yang dikeluarkan oleh ulama pada ketika itu yang menyatakan bahawa konsep, aqad dan operasi insurans adalah tidak menepati lunas-lunas syariah.

Fatwa Pengharaman Insuran
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)    
     

Keputusan Fatwa Muzakarah Jaw. Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Kategori : Ekonomi Tajuk : Insurans
   
     
Keputusan 1
Insurans am iaitu lain daripada insurans nyawa adalah harus. Oleh : Persidangan Ulama Malaysia kali ke 16 Tarikh Keputusan : 1 Oktober 1970 Tarikh Muzakarah : 1 Oktober 1970 hingga 2 Oktober 1970.
   

Keputusan 2
Insuran nyawa sebagaimana yang dikendalikan oleh kebanyakan syarikat insuran yang ada pada hari ini adalah haram dan sebagai suatu muamalah yang fasad kerana aqadnya tidak sesuai dengan prinsip-prinsip Islam iaitu;
a. Mengandungi gharar (ketidak-tentuan)
b. Mengandungi unsur judi.
c. Mengandungi muamalah riba.

Oleh : Persidangan ke 16

Tarikh : 15 Feb 1979
Tarikh Muzakarah : 15 Feb 1979 hingga 16 Feb 1979. 


Sumber :
JAKIM

 Justeru itu, wahai sekalian muslim, adalah suatu yang wajib bagi kita meninggalkan yang haram dan mengambil yang halal sementelah kita telah mempunyai ilmu dan pilihan.

No comments:

Post a Comment